Je wilt graag afvallen. Je begint vol goede moed en zet in op een kilo per week, dat moet wel lukken. Je ziet het al helemaal voor je: over drie maanden ben je 12 kilo lichter, ach.. met 10 kilo ben je ook dik tevreden. Je ziet jij jezelf al lopen in je nieuwe zomerjurkje…

Maar… drie maanden later is het je niet gelukt.

We onderschatten het om af te vallen. Maar hoe kan dat?

Afvallen gaat niet alleen over de juiste kennis wat betreft voeding en bewegen. Kennis en gedrag zijn twee heel verschillende dingen. Over de kennis is natuurlijk al veel te doen: er is een oerwoud aan informatie en meningen. Maar ik kan je verzekeren uit ervaring dat dat niet het meest ingewikkelde is. Het meest ingewikkelde is ons gedrag. Ons leven. Ons drukke leven én overvloed welteverstaan. Weten is iets heel anders dan doen. En daar wil ik het in deze blog over hebben. Ik ga in op 4 oorzaken die een gezond gewicht vaak in de weg staan en geef je 6 tips hoe het jou wel gaat lukken.

 

Deze 4 oorzaken staan een gezond gewicht vaak in de weg:

  1. Je mindset: de korte termijn versus lange termijn.

Je denkt in alles of niets. Jouw motivatie is grotendeels beperkt tot afvallen. ‘Als ik een X aantal kilo’s slanker ben, dan ben ik gelukkig en zal alles makkelijker gaan.‘ En als je besluit om af te vallen, moet het ook snel gebeuren. Want je gaat op dieet en dat geeft druk. Het is afzien. De knop moet om. En dan komt het moment dat je lichaam even niet reageert zoals jij wilt. Of dat je wilskracht je in de steek laat. Je hebt zin in chocola. Of je bent op een gezellig feestje. Je vergeet even dat je in de zomer graag dat leuke nieuwe jurkje aan wilt. Je korte-termijn behoefte is sterker. Negatieve gedachten en schuldgevoelens liggen op de loer. Je vervalt weer in oude patronen. Het wil niet meer. Wat maakt het dan uit? Je neemt nog een stuk chocola. Je laat de teugels vieren. Maandag doe je weer een nieuwe poging.

  1. Je lijf wil niet zo snel als je hoofd.

Er is helaas geen vaste formule die bij iedereen hetzelfde werkt. Ieder lijf is anders. Afvallen gaat helaas meestal niet netjes met een kilo per week en dat maandenlang. Ieder lijf functioneert weer anders, mede op basis van het eet- en leefpatroon wat er was. Door een ongezond eetpatroon, te weinig beweging en ongezonde stress raken je hormonen uit balans. Ook spelen je leeftijd en bij vrouwen de maandelijkse hormoonschommelingen vaak een rol. Belangrijkste besef is dat je voeding en leefstijl de belangrijkste basis vormen voor een goede werking van je hormonen. Hoe ingewikkeld de hormonale huishouding ook lijkt, feit is dat met het verbeteren van je levensstijl je de balans vaak weer (grotendeels) kunt herstellen. Misschien ben je wel eens geneigd jouw hormonen de schuld te geven als het afvallen moeilijk gaat en geef je het op. Maar de omdenker is, dat jij je lichaam de juiste voeding, de tijd en het vertrouwen geeft om de balans te herstellen.

  1. Drukte, stress en gewoontegedrag.

Als ik je vertel dat je hersenen naar schatting voor 95% functioneren op automatisch gedrag… en dat er dus maar 5 procent ruimte is voor bewust gedrag, snap je dan ook waarom het zo moeilijk is om een dieet te volgen? Of om je leefpatroon drastisch om te gooien? De mens heeft geen eindeloze dosis wilskracht: onze hersenen kunnen het domweg niet aan. We onderschatten dat. Hoe groter de veranderingen, hoe moeilijker je het jezelf maakt. Bovendien hebben we het druk. En hoe drukker we het hebben, hoe minder ruimte er over is voor die 5% wat je bewust, met aandacht doet. Drukte, stress, slecht slapen, vermoeidheid….. leiden allemaal tot gewoontegedrag en gemak. En je vicieuze cirkel is geboren. Je kunt het nog zo goed weten, maar een soort van onbewust heb je je keuzes allang gemaakt..

  1. De invloed van je omgeving.

Ik vertelde het net al, we hebben niet zoveel wilskracht. En laten we nou in een omgeving leven waarin altijd overvloed is. Met een cultuur waarin gezelligheid onlosmakelijk verbonden wordt met eten en drinken. Het is belangrijk om te ontdekken waarom jij eet.

 

Je snapt het al. Het moet dus lekker zitten tussen je oren. De juiste mindset helpt je verder. Met deze 6 tips gaat het afvallen jou wel lukken:

  1. Denk verder dan de kilo’s.

Afvallen start met de juiste motivatie. Waarom wil je afvallen? Wat levert het jou op? Wees eerlijk naar jezelf: doe je het voor jezelf, of voor een ander? Probeer bij jouw eigen motivatie te komen. Motivatie van binnenuit, oftewel, intrinsieke motivatie, is de beste motivatie die er is. Als het jou om de lange termijn te doen is, is het niet afzien. Dan geniet je van de weg er naar toe, waarbij je goed voor jezelf zorgt en jij je steeds beter gaat voelen. Beschouw het als een cadeautje voor jezelf, voor je gezondheid, een proces van persoonlijke groei. Je wilt niet meer terug!

  1. Doe het niet alleen.

Vertel de mensen om je heen waar je mee bezig bent en vraag om steun. Maar zoek ook professionele steun. Ik weet wel een goeie coach :-). Een voedingsadvies op maat geeft duidelijke richtlijnen wat je lichaam nodig heeft en biedt houvast. Het geeft je het vertrouwen dat je het goed doet. Volg niet klakkeloos weekmenu’s, of een of andere hype of goeroe met gekke eetregeltjes en beperkingen, maar leer zelf variëren op een manier die bij jou past. Wat vind je lekker en waar voel jij je goed bij? Het levert je nog meer op: de spreekwoordelijke stok achter de deur. Raar maar waar, het helpt echt! En misschien wel het allerbelangrijkste op de lange termijn: een coach helpt jou stap voor stap door jouw proces en helpt jou inzicht te krijgen in je gedrag. Je bewust worden waarom je eet. Hoe je slimmer kunt kiezen. En na bewustwording volgt verandering… je geeft jezelf de ruimte voor gezondere interpretaties. Gezonder gedrag dient zich vaak vanzelf aan. Het is de enige manier die leidt naar blijvend resultaat.

  1. Verander je omgeving mee.

Het is slim te onderzoeken hoe jij je omgeving mee kan veranderen, zodat de gezonde keus steeds vaker de makkelijke keus wordt. Denk aan jouw keuken, eetgewoonten die je samen met je huisgenoten hebt, je werkomgeving, omgaan met feestjes etc. Doe het in kleine stapjes. Een ander is misschien niet zo gemotiveerd als jij.

  1. Gun jezelf rust. Sta stil.

Verandering vraagt om bewustzijn, aandacht, reflectie. Dat doe je door iedere dag even stil te staan bij hoe het gaat. Rust pakken. Even tijd nemen voor jezelf en je gedachten. Even stilstaan bij hoe jij je voelt. Dat kan bijvoorbeeld ook tijdens een wandeling.

  1. Focus op gezonde gewoonten.

De truc is om zoveel mogelijk te functioneren op automatisch gedrag: je leefstijl dus. Dus voortborduren op wat je al doet en stap voor stap ongezonde gewoonten veranderen in het gewenste gedrag. En je moet er over een langere periode tijd en aandacht geven aan willen geven. Als het even niet lukt zoals je je had bedacht, ga niet bij de pakken neer zitten. Maar zie het als leermoment.

  1. Kwestie van doen en blijven volhouden.

En als het even niet lukt, pak je steeds, keer na keer, de draad weer op. Want dat maakt wél uit. En ieder stapje is er weer een in de goede richting!

 

En zeg nou zelf, dat voelt toch ook veel beter?? Zo kan ook jij je leefstijl, gewicht en gezondheid verbeteren.

Ben jij benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Of stel je het steeds maar uit en wil je wel eens helder krijgen voor jezelf wat dat nou is? Ik nodig je uit om vrijblijvend bij mij langs te komen in Drachten of Surhuisterveen. Want iedereen kan het, wat je weg ook zal zijn!

 

Lieve groet,

Tally

Vitaliteitscoach

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: