Adem jij wel goed?

 

Ademen, je doet het voortdurend en het gaat als vanzelf. 

Toch is het goed om er regelmatig bij stil te staan, want zonder dat je het in de gaten hebt, kun je ‘hoger’ in je adem gaan zitten en ga je sneller ademhalen. Vaak is stress de aanleiding hiervoor, bijvoorbeeld als je je zorgen maakt en je ‘veel in je hoofd zit’, zoals we dan zo mooi zeggen. We gaan maar door en vergeten letterlijk om op adem te komen. 

Je kunt je vast voorstellen dat wanneer je spanning ervaart, er in je lijf ook een stresstoestand ontstaat. Je lichaam maakt teveel stresshormonen aan en raakt uit balans.  Jij komt in een overlevingsmodus, en je lijf ook. Met alle gevolgen van dien. 

Een langdurige hoge ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam niet meer in hersteltoestand komt. Je lichaam is voortdurend alert, alsof er gevaar dreigt. Ook als je gewoon op de bank zit is het voor je lijf net alsof je een stuk hebt hardgelopen. Bij stress denk je waarschijnlijk aan de hoge ademhaling en onvoldoende balans tussen inspanning en ontspanning, tussen moeten/willen en kunnen, met uitputting als gevolg. Maar ook houdingproblemen, verkeerde voeding en trauma’s kunnen in je lichaam een stress- of ontstekingstoestand uitlokken.

Door een verminderde wisseling van zuurstof en koolstof  (CO2) en een verminderde doorstroming in de nekaders, gaan uiteindelijk alle slagaders en darmspieren in ons lichaam verkrampen. Hierdoor worden je lichaamscellen onvoldoende ‘gevoed’. Allerlei soort ‘vage’ lichamelijke klachten kunnen optreden, die vaak worden aangeduid als psychosomatische klachten. In eerste instantie zou je die je niet meteen in verband brengen met je ademhaling, maar toch speelt de ademhaling, net als je houding, een cruciale rol bij het ontstaan en herstel van vele klachten. Deze klachten kunnen uiteindelijk leiden tot ziektebeelden als burn-out, chronische vermoeidheidsyndroom, fibromyalgie en het prikkelbare darmsyndroom. Natuurlijk is het ook belangrijk om te kijken naar de onderliggende oorzaak van de stressreactie.

Je lijf kan je veel vertellen

 

Je lichaam geeft vaak al in een vroeg stadium aan dat er een disbalans is, lichamelijk of emotioneel. Als je er goed naar luistert, merk je al veel op. Je lijf reageert vaak al in een vroeg stadium op emoties zoals schrik, spanning, angst of blijdschap, op vrolijke gedachten of een hoofd vol zorgen. Al deze signalen zijn er niet voor niets. Ze vertellen je iets over je ervaring van dit moment, over je grenzen en je behoeften.

Stijve schouders, hartkloppingen, een knoop in je maag. Te moe zijn om je bed uit te komen, of juist lekker vroeg wakker met een fit en opgewerkt gevoel. Je lichaam merkt alles en geeft het aan. De meeste signalen merken we wel op, maar we duiden de signalen niet altijd goed, of reageren niet altijd adequaat. Je stopt bijvoorbeeld emoties weg,  gaat door met werken, iemand een plezier doen, of steeds in je eentje voor iemand zorgen.

Een greep uit de klachten die kunnen samenhangen met een verkeerde ademhaling, houding & stress.

Welke signalen herken jij?

  • oververmoeidheid
  • gejaagd gevoel , onrust 
  • slaapproblemen
  • hartkloppingen
  • druk op de borst
  • hyperventilatie
  • chronische gewrichtspijn of stijfheid
  • spierpijn of stijfheid
  • wazig zien
  • droge ogen/mond
  • tintelingen in handen en voeten
  • een knoop in je maag voelen
  • gevoelig voor licht en geluid
  • chronische hoofdpijnklachten
  • schouder- en nekpijn
  • band om het hoofd
  • duizeligheid
  • koude handen / voeten
  • zuchten en gapen
  • oorsuizen 
  • overmatig zweten
  • vaak plassen
  • angst
  • prikkelbaar zijn
  • concentratieproblemen 
  • alertheid
  • moeite met helder kunnen denken
  • afwezig gevoel
  • onzekerheid
  • twijfelachtig 
  • geheugenproblemen
  • eenzaamheid

Problemen met je ademhaling, balans en/of houding kan dus grote gevolgen hebben voor je gezondheid, vitaliteit en geluksgevoel.

Ook al is de ademhaling een automatisch proces, we hebben er gelukkig wel invloed op door er bewust mee aan de slag te gaan. Dit kan al door het toepassen van eenvoudige adem- en ontspanningsoefeningen.

Zo kom je weer in contact met je lichaam, kom je meer te weten over je grenzen en leer je beter luisteren naar je lichaam.

Epiphora ademen

 

Fysiotherapeut en haptonoom Hans Timmerman heeft de Epiphora ademtechniek ontwikkeld. De Epiphora ademtechniek is een zelfgeneesmethode die hij heeft ontwikkeld vanuit eigen ervaring en professionele praktijkervaring gedurende 8 jaar. Hans Timmerman ontdekte dat niet alleen ademhaling, maar ook de houding in vele gevallen cruciaal is voor herstel.

Epiphora houding- en ademtechnieken zorgen ervoor dat ons hoofd, en daarmee meestal ook ons hele lichaam de juiste voeding krijgt om te floreren. Het brengt een proces op gang van de eigen herstelkracht van het lichaam. Het is een eenvoudige en effectieve methode die iedereen kan toepassen voor zelfgenezing en het voorkómen van klachten en aandoeningen. Epiphora ademen wordt door vele beoefenaren als verlichtend en genezend ervaren. 

Zie het filmpje hiernaast voor een korte uitleg.

Meer weten over Epiphora ademtechniek? Kijk eens op de website: personaltuning.nl

Wat levert het op wanneer je werkt aan een gezonde ademhaling en je lichaam in een hersteltoestand brengt?

werkt direct stressverlagend

> je krijgt meer energie 

> je ervaart mentale helderheid

> de kwaliteit van slapen verbeterd

> de spijsvertering verbetert

> betere afvoer van afvalstoffen in je lichaam

> betere bloedcirculatie

> je houding verbeterd

> je krijgt een betere focus en concentratie

> spierpijn en gewrichtspijn vermindert/verdwijnt

> zenuwstelsel komt tot rust

> het immuunsysteem wordt sterker

> nek-schouderpijn vermindert

> leert je beter richten op het hier en nu (verminderd zorgen en angst om verleden of toekomst)

> je leert beter luisteren naar je lichaam, herkent je grenzen

> betere emotionele balans

> helpt je om keuzes te maken vanuit je hart

> afvallen lukt beter

De kracht van ademhaling zelf ervaren?

 

Wil je zelf aan de slag met praktische tips en oefeningen?

Kom langs voor een eenmalig consult. We brengen jouw klachten in kaart en nemen samen door hoe jij op een eenvoudige manier met ademhalingsoefeningen aan de slag kunt.

In situaties waarbij de klachten leiden tot een belemmering in het dagelijkse functioneren is het raadzaam om een coachingstraject aan te gaan. In veel situaties biedt de Epiphora ademtechniek dé uitkomst.

De ademtechniek leer je onder begeleiding in een aantal sessies, om deze vervolgens zelf  2 maal per dag 10-15 minuten toe te passen. 

Daarnaast is er aandacht voor je leefstijl en balans in zijn geheel. De klachten zijn niet zomaar ontstaan en vragen vaak om verandering: samen gaan we onderzoeken wat de mogelijke oorzaak is geweest van het ontstaan van de klachten en welke aanpassingen nog meer voorwaarde zijn voor herstel of jouw herstel kunnen bevorderen.

Jouw verhaal en de thema’s uit de vitaliteitscirkel zijn hierbij leidend: ontspanning (o.a. balans inspanning-ontspanning, energiegevers-energievreters), bewegen, voeding, mindset (helpende gedachten) en van binnenuit leven (terug naar jouw kern, keuzes maken en grenzen stellen, jouw koers bepalen, zingeving.

Kom langs voor een gratis kennismakingsgesprek en intake, waarin we samen bekijken op welke gebieden jij coaching nodig hebt. Je ontvangt vervolgens een voorstel op maat.

Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend.