Er is niks vervelender dan te weinig energie hebben om de dag door te komen.

Genoeg energie hebben maakt dat je met plezier de dingen kunt doen die je graag wilt doen. Energie is alles!

 

Door alle ballen die we omhoog hebben te houden in het leven van nu, valt dat vaak niet mee. Wist je dat stress oorspronkelijk vooral nuttig was? Stress helpt je alert te zij wanneer nodig en een beetje stress helpt je om goed te presteren, misschien herken je dat wel. Maar de hoeveelheid stress waarmee we in ons huidige leven te maken krijgen, daar is ons lichaam niet op gebouwd.

Overleven

Voor je het weet heb je het het gevoel chronisch tijd te kort te komen. Je leeft op de automatische piloot. De druk wordt groter: je ervaart stress, slaapt slecht en vindt het steeds lastiger om goed voor jezelf te zorgen. Je staat moe op, krijgt concentratieproblemen, je hebt misschien last van hartkloppingen, voelt je gejaagd, onzeker, prikkelbaar, emotioneel en twijfelachtig. Voor je het weet ontwikkel je chronische vermoeidheidsklachten en waarschijnlijk ook andere, soms vage, gezondheidsklachten.

Alles is je teveel. Je krijgt het gewoonweg niet meer voor elkaar.

Je twijfelt of je je leven wel de juiste richting hebt gegeven. Je hebt keuzes gemaakt vanuit je hoofd en bent je hart een beetje vergeten hierin mee te nemen. Je voelt je steeds verder verwijderd van jezelf.

Je gaat  naar de huisarts. Je wordt misschien wel doorverwezen naar een specialist. Lichamelijk mankeer je niks. De conclusie luidt: stress, overspannen… of zelfs burn-out.

Er is verandering nodig.

Als het nog kan: wees er op tijd bij!

 

Als je er op tijd bij bent, kun je de glijdende schaal nog keren. Je hebt het gevoel dat het je te veel is om hulp te zoeken. Maar het tegengestelde is waar. Door te onderzoeken welke patronen jou uit balans hebben gehaald en keuzes te gaan maken, kun je de regie weer terug pakken en voorkom je een burn-out.

De ervaring van Martine

“Tijdens het traject heb ik mezelf beter leren kennen en ging ik de confrontatie aan met mezelf. Coaching gesprekken met Tally en oefeningen hebben mij veel inzichten gegeven. Ik heb geleerd om beter naar mezelf te luisteren en meer mijn grenzen aan te geven. Hoe verdeel ik mijn (kostbare) tijd en hoe zorg ik ervoor dat wat ik doe, mij energie geeft.

Ik kan nu zeggen dat ik de juiste balans voor mezelf heb gevonden en daar ben ik heel blij mee. Ik voel me energieker en weet mijn energie nu goed te verdelen. Ook in mijn werk heb ik stappen ondernomen omdat ik steeds beter weet wat ik wil en waar ik me goed bij voel. “

Je wilt toch maar één ding: je zo snel mogelijk weer beter gaan voelen?

Kom in beweging

Bij de coaching zijn de 5 elementen die nodig zijn om weer grip te krijgen op je vitaliteit leidend: voeding, beweging, ontspannen, mindset en zingeving / van binnenuit leven.

Tijdens een herstelproces doorloop je verschillende fasen:

  • Acceptatie en het eerste lichamelijk herstel
  • Inzicht en verandering
  • Volhouden en eigen maken

Het is belangrijk om eerst de balans weer enigszins te herstellen.

De eerste fase is gericht op acceptatie en goed voor jezelf zorgen:  je lijf voeden, rust afwisselen met bewegen. Ik help jou om hierin tot keuzes te komen die goed zijn voor jou.

Samen brengen we jouw draagkracht en draaglast in kaart aan de hand van de thema’s uit de vitaliteitscirkel en het Huis van Werkvermogen. Kortom: wat gaat goed en waar zitten je energielekken? Hoe ga je hiermee om, hoe denk je, wat doe je? We gaan onderzoeken waar verandering nodig is om jouw balans te herstellen. Ook is er aandacht voor jouw sociale omgeving en hoe die jou tijdens dit proces tot steun kan zijn. De laatste fase richt zich erop hoe je goed voor jezelf blijft zorgen, dus het eigen maken van je vitale leefstijl.

Als jouw werkgever en eventueel bedrijfsarts betrokken zijn, zullen zij een plan va aanpak willen maken. Hierin kan ik meedenken.

Rust en ontspanning

 

  • Ontspannen op jouw manier
  • Een goede nachtrust
  • Energiegevers en energievreters in kaart brengen
  • Luisteren naar jouw lichaam
  • Grenzen leren stellen
  • Ademhalingsoefeningen

Naar buiten

 

  • Samen bewegen op een manier die bij jou past
  • Letterlijk en figuurlijk in beweging komen
  • Bewegen helpt de hormoonhuishouding herstellen
  • Opladen in de buitenlucht en natuur

Je lijf voeden

 

  • Bewust worden van de kracht van voeding
  • Leren kiezen voor voedzaam
  • Je lekkerder in je lijf voelen
  • Aandacht voor een gezond en stabiel gewicht

De kracht van je mindset

 

  • Positieve en helpende gedachten
  • Groeimindset
  • Mentale focus
  • Krachtige keuzes maken

Van binnenuit leven

 

  • Terug naar jouw kern: wat vind jij belangrijk? Waar word je blij van?
  • Waar ben jij goed in? Hoe zet je dat in?
  • Leren doen wat je hart je ingeeft
  • Keuzes maken voor jezelf

In balans

 

  • Uit jouw vicieuze cirkel
  • Een nieuwe levensbalans
  • Jouw koers blijven volgen
  • Met vertrouwen de toekomst tegemoet

Een traject en de kosten

 

Tijdens het intakegesprek bepalen we samen wat jij nodig hebt.

De eerste fase is intensief, daarna bouwen we dit af. Hierdoor variëren de trajecten van zo’n 12 weken tot wel  een jaar, afhankelijk van jouw behoefte. Ieder traject is inhoudelijk maatwerk. Drie maanden na het einde van een traject vindt een follow up gesprek plaats.

In veel gevallen betaalt jouw werkgever de kosten voor een traject. Sommige organisaties hebben een loopbaan- en vitaliteitsbudget voor werknemers, ook deze kun je in veel gevallen voor een traject gebruiken.

Als je werkgever betrokken is, maak ik na het intakegesprek maak ik een offerte. In overleg vindt er een gezamenlijk gesprek plaats. Natuurlijk kan ik je ondersteunen richting jouw werkgever.

Mocht je niet in een situatie zitten waarbij een werkgever een traject bekostigd, dan bepalen we op basis van een intakegesprek wat jij nodig hebt en kom ik met een gepast voorstel. Misschien heb je recht op een vergoeding uit de aanvullende zorgverzekering die de kosten deels of geheel dekt.

Afspraak maken