Regelmatig hoor ik van mensen dat ze van de één op de andere dag ineens 1 of 2 kg zwaarder of lichter zijn. En als je wilt afvallen motiveert dit natuurlijk niet en het maakt je onzeker. Je neigt er misschien alweer naar om de handdoek in de ring te gooien..  en dat helpt natuurlijk helemaal niet 😊. Maar geen paniek, de reden is waarschijnlijk onschuldiger dan je denkt. 

Want je kunt natuurlijk niet van de één op de andere dag 2 kg vet erbij of eraf hebben. Als je 2 kg lichaamsvet wilt aankomen, moet je maar liefst 14.000 kilocalorieën extra binnenkrijgen! Dat staat bijvoorbeeld gelijk aan 14 zakken chips of 10,5 kg gekookte pasta. 

Er zijn een aantal logische redenen voor het schommelen van je gewicht en ze hebben gelukkig niets te maken met de opslag van vet.

  1. De vochtbalans in je lichaam

De belangrijkste reden voor gewichtsschommelingen is vocht. Op een warme dag of door het zweten als je sport verlies je vocht. Maar er zijn ook andere factoren van invloed op de vochtbalans in je lichaam, zoals: 

  • Zout eten: als je veel zout eet, houd je lichaam meer vocht vast. Vooral kant-en klaar producten bevatten veel zout en natuurlijk pizza en snacks. Dit zie je terug op de weegschaal. 
  • Oedeem: vooral bij warm weer kunnen mensen soms extra vocht vasthouden. Vaak is dit een onderliggende oorzaak van een medische aandoening, maar ook mensen zonder ziekte kunnen hier last van hebben. Het is dan een onschuldige en milde vorm, waarbij specifieke omstandigheden ervoor kunnen zorgen dat je je opgeblazen voelt en je voeten, enkels of handen wat opzwellen.
  • De glycogeen voorraad in je lijf: je lichaam heeft energiereserves in het lichaam, opgeslagen als glycogeen in je spieren en lever. Deze glycogeen voorraad wordt opgeslagen in je lichaam met vocht. Bij het gebruik van deze voorraad of door afvallen raak je deze voorraden met bijbehorend vocht als eerste kwijt. Deze schommelingen zie je bijvoorbeeld bij mensen die wisselend streng koolhydraatarm en dan weer met koolhydraten eten. 
  • Alcohol onttrekt in eerste instantie vocht aan je lichaam. Dus na een feestje of avondje stevig stappen, kan de weegschaal de volgende ochtend juist even heel aardig voor je zijn. Maar schijn bedriegt: uiteindelijk is alcohol natuurlijk gewoon een dikmaker. 

 2.  Maag- en darmvulling

De maag- en darminhoud schommelt op een dag en dat zie je terug op de weegschaal. Als je een zware maaltijd hebt gegeten duurt het tussen de 24-36 uur voordat je lichaam het heeft verteert en je naar het toilet moet. Andersom werkt dit net zo: als je een dag weinig of licht eet, ben je iets lichter.

Dit heeft weinig te maken met je vetpercentage, maar komt puur doordat er meer of minder gewicht/hoeveelheid in je darmen zit. Dit verschil is nog groter als je last hebt van obstipatie, omdat je darmen dan voller zitten dan normaal. 

3. De vrouwelijke cyclus

Als bij vrouwen de menstruatie nadert neemt het gewicht vaak ook toe. Meestal ongeveer 1 kilo, maar dit kan zelfs oplopen tot 2 kg verschil. 

Dit komt grotendeels door het vasthouden van vocht onder invloed van hormoonschommelingen. En nog een risicootje: zin in chocola. En zoals je net al hebt gelezen: als je meer eet, is je gewicht wat hoger. 

Kortom…

Het is dus heel normaal dat je gewicht tot een paar kilo schommelt.

Ga daarom niet elke dag op de weegschaal en laat vooral je humeur er niet door verpesten. Als je wilt afvallen leer dan vertrouwen op hoe je het doet en hoe jij je daar bij voelt. Het proces dus: goed voor jezelf leren zorgen. 

Weeg jezelf één à twee keer per week ‘schoon aan de haak’. Dus na het opstaan (als je hebt geplast) en bekijk de trendlijn. 

En vergeet ook niet dat het niet alleen gaat om de cijfertjes op de weegschaal:  je bent veel meer dan dat! 🙂 

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: