Tips & tricks voor een blije gezonde vakantie!

Het is vakantietijd, heerlijk! En vakantie staat synoniem voor genieten, toch?  

Maar wat betekent genieten voor jou? Ben jij ook zo’n type dat geneigd is om tijdens de vakantie meer te eten, meer alcohol te drinken en minder te bewegen? Ook ik weet uit ervaring dat extra ‘vakantiekilo’s’ er zo aan zitten. Helaas zorgde dat ervoor dat ik minder lekker in mijn vel zat en het kostte vaak weer veel moeite om ze er af te krijgen.

Hoe zorg je ervoor dat je op je pad blijft? 

Sinds ik eet volgens de richtlijnen van Puur Gezond eet ik altijd lekker, waardoor ik tijdens de vakantie niet anders zou willen en me ook niet schuldig hoef te voelen als ik wel een keer een extraatje neem. Genieten betekent voor mij niet dat ik helemaal los ga, maar goed voor mezelf blijf zorgen. Kwam ik vroeger onder de streep zo uit op +3 kilo, nu weet ik het prima binnen de perken te houden.

Hoe ik dat doe? Deze tips helpen je vast: 

TIP 1: Bereid je voor!

Dagje weg: onderweg ben je niet altijd in de gelegenheid om een maaltijd te eten wanneer je trek hebt. Zorg ervoor dat je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt. Bijvoorbeeld een mix van noten, zaden, pitten en gedroogd fruit (rozijnen, gedroogde abrikozen, dadels of vijgen). Maak zakjes met de juiste portie voor onderweg. Neem ook altijd een stuk fruit mee.

Op vakantie: neem altijd een koeltasje, mesje en bewaarbakje mee. Je kunt je eten hierdoor voorbereiden, langer bewaren en makkelijker eten.

Is er een koelkast(je) waar je verblijft? Dan kun de gezonde opties uitkiezen waar jij je goed bij voelt. Bijvoorbeeld fruit, kwark en salade.

En als je kampeert neem je gewoon je eigen lekkere homemade granola mee! 

TIP 2: Maak keuzes

Maak een afspraak met jezelf hoe vaak jij buiten de lijntjes wilt kleuren. Kies bijvoorbeeld één keer per dag iets wat onder de extra’s valt. Bijvoorbeeld een croissantje, ijsje of een cocktail.

KIES ALLEEN WAT JE HET ALLERLEKKERST LIJKT! 

En hou het verder eenvoudig: kies voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Heb je je lekkers al gehad voor vandaag? Dan hoef je er niet meer over na te denken en zal je minder snel in de verleiding komen om toch nog iets te nemen. 

Immers: afspraak is afspraak en morgen weer een keuze! #commitment

TIP 3: Kies lekker, maar verstandig

Als je naar het buitenland gaat is het leuk om op zoek te gaan naar pure lokale producten. Als je zelf kookt, ga dan eens naar een markt of boer en proef verschillende voedingsmiddelen en sta open voor nieuwe smaken, zoals bijvoorbeeld andere fruitsoorten, groentesoorten en verse vis, laat je verrassen!

Als je uit eten gaat, kies dan liever voor lokale restaurantjes (puur en vers) en niet voor de massa op de boulevard (pizza en snacks).

Een aantal praktische tips: 

-Vul je bord altijd met veel groenten/salade, vul dit aan met een stukje vlees, kip, vis of vleesvervanger en een kleine portie aardappelen, rijst of pasta. 

-Schep 1x op als je van een buffet eet.

-Kies koffie of thee na het eten, eventueel met wat vers fruit. Dat lekkere ijsje, kies je liever een keer als tussendoortje. 

-Eet in de avond niets meer.

-Neem af en toe een maaltijdsalade als lunch.

-Haal wat onbewerkte noten, groenten en fruit dat je als tussendoortje kunt eten.

-Eet niet meer dan 5x per dag.

-Drink matig alcohol en veel water.

-Wit stokbrood eet je met mate, kies liever bruin of volkoren als dat verkrijgbaar is. Pizza en patat? Daarover maak je een afspraak met jezelf.

Eet bewust en rustig: kijk, ruik en proef! Kauw goed en neem de tijd voor elke maaltijd. En vooral: geniet van wat je eet!

TIP 4: Rust goed uit en ontspan ECHT

Is vakantie voor jou het moment om te ontspannen? Wat voor activiteiten geven jou eigenlijk een ontspannen vakantie? Wat zijn jouw overtuigingen over ‘genieten’ in je eigen hoofd?

Voor de één zijn dit actieve of sportieve activiteiten, maar een ander denkt bij ontspanning aan een hele dag in de zon liggen met een cocktail en een zak chips of iets dergelijks.

Ga eens na of een hele dag niets doen en eten en drinken echt de kern zijn van een goed gevoel. De dingen waar jij van aan kunt komen in je vakantie (te weinig bewegen, teveel alcohol, te veel eten) zijn die echt de belangrijkste ingrediënten van je vakantie? 

Waar voel jij je energiek bij? Wanneer slaap je goed? Wat zijn jouw energiegevers? Waar geniet jij van? Hoe maak jij je hoofd leeg?

Kortom: wat ontspant jouw écht?

Ga ook eens wat vaker bewust offline en kies voor écht contact.

Geniet van de kleine dingen en geef jezelf en de mensen die je lief hebt de aandacht die jij en zij verdienen. 

TIP 5: Drink voldoende water

Zeker als je op een warme zonnige bestemming bent. Je verliest meer vocht doordat je veel zweet. Om uitdroging te voorkomen, is het belangrijk dat je dit constant bij vult.

Kies voor water! Zorg ervoor dat je altijd een fles water bij hebt en drink er regelmatig van. Als je op de camping verblijft kun je lekker fruitwater maken.

TIP 6: Luister naar je ritme 

We gedijen het beste op wat regelmaat. Hoe saai dat soms ook lijkt.. Dat merk ik zelf ook: ik geniet het meeste van alle goede dingen in het leven als ik lekker in mijn vel zit en dat lukt mij het beste op die regelmaat. Dus probeer ritme te houden in je eet-, slaap- en beweegpatroon. 

Start met een voedzaam ontbijt. Eet wanneer je een rommelig gevoel in je maag ervaart en stop met eten als je voldaan bent, en niet als je helemaal vol zit. Drink water naast je glas wijn.

Beweeg iedere dag minstens een uur in de buitenlucht, op een manier die jij prettig vindt.

En zorg voor een goede nachtrust en neem lekker een powernap op z’n tijd. 

Heb je het gevoel dat het de verkeerde kant op gaat? Las dan even een balansdagje in: lekker basic, veel groenten en fruit, geen alcohol.

Kortom: luister naar je lichaam. 

TOT SLOT: Wees lief voor jezelf. Als je wilt afvallen, mag je dat tijdens je vakantie best even een paar weken parkeren. Vakantie vieren doe je tenslotte maar een paar weekjes per jaar. Op gewicht blijven is een mooi streven!

Zo gaat het vast lukken. Ik wens je een lekkere en ontspannen vakantie toe! 

Lieve groet,

Tally 

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: