‘De knop moet weer om’! Maar hoe doe jij dat eigenlijk?

 

De zomervakantie ligt nu toch echt achter ons en voor de meesten van ons betekent dit weer terug in ’t ritme. De tijd van relaxen, niks hoeven en teveel wijntjes drinken en snoepen is voorbij.. Voor de één heel fijn, voor de ander toch even wennen.

Door het andere ritme in de zomervakantie en wat anders eten en drinken ben je misschien wat kilootjes aangekomen, of zit je minder lekker in je lijf. En ach.. weer terug naar je basis en dan komt dat ook wel weer goed. Of… is het toch niet zo makkelijk?

Het kan ook zijn dat je voor de zomer al niet zo blij was met jezelf. In mijn praktijk hoor ik de verhalen die schuil gaan achter overgewicht. De schaamte, de onzekerheid, de verborgen strijd met eten en het niet meer geloven in een oplossing. Ik hoor regelmatig van vrouwen dat ze zichzelf bijna nooit in z’n geheel bekijken in de spiegel. Of dat ze geen blik op de etalageramen werpen, omdat ze zich dan naar voelen over hun eigen spiegelbeeld. De één heeft er helemaal geen last van, maar bij een ander kan de schaamte enorm diep zitten. Ook voor de eigen partner. Maar het komt ook voor dat ze liever sociale situaties vermijden. Thuis op de bank ziet niemand je en in je eigen coconnetje kun je helemaal jezelf zijn. In hun hoofd dromen ze wel van een fitter en slanker lichaam, weer blijer zijn met zichzelf en alle mogelijkheden die het leven ze dán wel zou bieden.

Mag ik jou wat vragen?

Wees eens heel eerlijk naar jezelf: hoe lekker zit jij momenteel in vel? Hoe tevreden ben jij met je lijf en je leven? Geef het eens een cijfer tussen de 1 en de 10.

En? Een 8 of een 9? Dat is super fijn! Grote kans dat je best goed voor jezelf zorgt.

Is het een 7, of lager? Lees in dat geval echt even door. Want dit is zo ontzettend jammer voor jou en niet nodig… Ik gun jou zoveel meer meer dan dat.

Ik was vroeger ook niet blij met mezelf en altijd met eten, lijnen en mijn gewicht bezig. Ik voelde me ontevreden over mijn lijf en vaak niet lekker in de kleding die ik droeg. Bijna iedere week begon ik opnieuw met een lijnpoging. Op maandag. Ik hield het nooit lang vol. Allemaal diëten heb ik geprobeerd. Geprobeerd ja, het bood mij geen oplossing  de lange termijn. Ik viel wel eens af, maar ze konden er ook net zo snel weer bij zitten. En de middenweg? Die bestond op de één of andere manier niet. Het was zwart of wit. Goed of verboden.

Misschien herken je het wel. Zeg je ook tegen jezelf: ‘de knop moet weer om’.  Als je de moed al kunt vinden. Maar hoe zet je ‘de knop weer om’? En wat doe je dan?

 

Ik wil je beginnen met uitleggen hoe het níet moet.

Want in de meeste gevallen mis gaat bij hoe je denkt. Je mindset. Ik ben heel benieuwd of jij je herkent in de drie denkfouten waardoor het veel mensen niet lukt om blijvend af te vallen en beter voor zichzelf te zorgen.

 

1. Je gelooft in sprookjes. 

Het liefst kiezen we voor een quick fix, want een snelle oplossing voor jouw probleem is wel zo handig. Misschien herken je je in deze gedachtegang: stel je wilt 15 kilo afvallen, dan moet dat lukken als je 10 weken keihard je best doet. Want ja, het is toch afzien dat afvallen, daarom moet het niet te lang duren. Dus je laat je bijvoorbeeld verleiden tot shakes, pillen of het volledig skippen van koolhydraten. Of je volgt een programma bij één of andere internetgoeroe waarmee je aan de slag gaat met gekke eetregeltjes, groentenshakes (die je helemaal niet lekker vindt) en allemaal dure ingrediënten. Helaas zijn die oplossingen vaak te mooi om waar te zijn. Je vergeet hierbij dat je hierbij alleen focust op de korte termijn. Misschien hou je het best even vol hoor, maar je ziet even over het hoofd dat er  meer bij komt kijken. En laat dat nou precies de reden zijn dat het jou eerder niet is gelukt. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met hoe jij je gezonde leefstijl inpast in jouw sociale leven en dat dit zonder koolhydraten best lastig lijkt op de lange termijn. Of het heeft te maken met de bewustwording waarom je eet en of het haalbaar is in jouw drukke leven. Of je mist een klankbord, een stok-achter-de-deur, een persoonlijke coach.

En stel het lukt je toch om die kilo’s kwijt te raken. Na de prachtige oplossing ga je weer vrolijk verder met wat je daarvoor ongeveer deed, want die shakes en gekkigheden, hou je namelijk helemaal niet vol, of passen niet bij jou. Helaas… je komt langzaam maar zeker weer wat aan. Wat heb je aan je gewichtsverlies als over een jaar weer terug bij af bent? Of als je alsnog niet lekker in je vel zit? Als je niet meer kunt genieten van lekker eten? Of last hebt van schuldgevoelens?

Kortom: een tijdelijk oplossing biedt in de meeste gevallen geen resultaat voor de toekomst.

Echt veranderen is niet altijd makkelijk en kost tijd. Er bestaat geen tovermiddel waardoor jij in 10 weken van je overgewicht en je innerlijke strijd af bent en bruist van de energie. 

2. Je zit vast in dieet-denken.

Als ik 10, 15 of 25 kilo lichter ben, dan.. voel ik mij goed. De focus ligt op afvallen. Dat is het belangrijkste doel om te bereiken. Maar ook moeilijk. Omdat je het zo vervelend vindt om te diëten, moet het snel gebeuren, want het is afzien. Dus het liefst 1 à 2 kilo in de week, want dan kan je normale leven daarna snel weer verder gaan.

Je moet er eerst wel ‘klaar’ voor zijn. Alles moet kloppen en rustig zijn, dan hou je het vol. Helaas ben je best streng voor jezelf, je denkt in ‘goed’ en ‘verboden’. Als je afwijkt van je plan, ben je de controle kwijt. Dan zal het resultaat er ook niet naar zijn. Eenmaal bezig probeer je zo weinig mogelijk te eten en zo mager mogelijk. Des te beter en sneller het resultaat. Maar het is moeilijk om vol te houden. Ondertussen lonken de ‘verboden’  dingen voortdurend naar je. En al snel ga je weer voor de bijl.. Nou als het dan eenmaal mis is dan is mijn dag toch al verpest. Dan neem ik nog maar wat extra, want als de knop weer om is mag ik het niet meer van mezelf. Vervolgens is het moeilijk om de draad weer op te pakken.. Je voelt je schuldig. Zwak. Weer mislukt. Ik kan ook niks. Maandag begin ik weer…

Het jo-jo effect is geboren. Dit gaat tussen je oren zitten. Maar waar gaat het eigenlijk echt om? JE GOED VOELEN TOCH? Lekker in je vel zitten, een goed voorbeeld zijn voor de mensen om je heen of je kinderen als je die hebt, je gezondheid… Is diëten en afvallen alleen dan de oplossing?  Je zit vast in dieetdenken.

3. Je denkt dat je superwoman moet zijn. (Of superman 😉 )

  1. Je zorgt goed voor anderen
  2. Je moet veel van jezelf
  3. En je wilt dat goed doen, het liefst perfect

Klopt toch? Nou, ik zal je snel uit de droom helpen: je bent geen superwoman, dat word je niet en dat hoeft ook niet 😅 Haha.. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel.

Toch doen we het wel. En de gevolgen zijn nogal wat:

  1. Je ervaart onrust, stress. Je komt af en toe – of in het ergste geval chronisch – in de overleefstand te staan.
  2. Je zorgt niet goed voor jezelf.
  3. Je kiest voor gemak en ‘comfort-food’. Of je vergeet gewoon te eten.
  4. Je beweegt te weinig en tijd voor jezelf??? Wat is dat eigenlijk.
  5. Je krijgt overgewicht, fysieke klachten, een verstoorde hormoonhuishouding etc..

Ook dit is een vicieuze cirkel: hoe meer spanning, hoe moeilijker het is om goed voor jezelf te zorgen, hoe meer klachten je ervaart… En hoe meer koekjes je eet…

Maar waarom doen we dan toch? Leggen we de lat te vaak te hoog voor onszelf?

Ik zal het je uitleggen. Dat heeft vaak met perfectionisme te maken. Wat je doet is op de ander gericht: wat zullen ze er van vinden?

De essentie zit in één van de basisbehoeften van de mens: verbondenheid. Iedereen heeft behoefte aan erkenning en liefde. Allemaal willen we ergens bij horen en gezien worden. Dat begint al in onze kindertijd. Om aan verwachtingen van anderen te voldoen, passen we ons aan, maken we het anderen naar de zin en hebben het gevoel dat we onszelf moeten bewijzen. We zijn voortdurend op zoek naar bevestiging dat we goed genoeg zijn, uit angst voor afwijzing.

We herkennen waarschijnlijk allemaal wel het gevoel: ‘wat zullen anderen er van vinden.’Als ik maar… (vul maar in: slim, slank, succesvol, zorgzaam, ….) genoeg ben, dan word ik gewaardeerd en mag ik van mezelf houden. ‘ Vervolgens ben je voortdurend onderweg om maar… genoeg te worden. En wat vaker ‘nee’ zeggen? Dat is lastig.. stel je eens voor wat de ander dan van je denkt.

Perfectionisme is daarmee geen vorm van zelfverbetering, van gezonde inspanning die op jezelf gericht is. Het draait om goedkeuring en acceptatie van anderen.  Onder perfectionisme zit dus eigenlijk een worsteling met het gevoel van eigenwaarde.

Ik schreef er al eens eerder een blog over. Als jij je hierin herkent, lees deze blog dan ook eens.

In mijn praktijk richten we ons op gezonde inspanning > op jezelf.  Wat heb ík nodig? Hoe kan ik groeien? Hoe kan ik mezelf verbeteren?

Hierbij ga je aan de slag met het loslaten wat je denkt dat een ander ervan denkt.

We draaien het om: je begint met goed voor jezelf zorgen > je zit lekkerder in je vel > hoe lekkerder jij in je vel zit, hoe beter jij kunt geven.

 

HOE DAN WEL?

De oplossing is dus niet ‘gewoon’ minder eten en meer bewegen.

 

DE TOTAALAANPAK

In de coachingstrajecten bij Vitally staan de vijf elementen uit de vitaliteitscirkel centraal: voeding bewegen, opladen/ontspannen, mindset en de juiste motivatie van binnenuit. Het één heeft namelijk altijd invloed op het ander en daarom is dit de weg naar blijvend gewichtverlies en een gezonder en vitaler leven.

Even kort een toelichting op de verschillende thema’s:

1. Hoe leef je van binnenuit?

Dat gaat over zingeving en over de juiste richting geven aan jouw leven. Wat vind jij belangrijk en hoe blijf je dicht bij jezelf? Wat is jouw werkelijke motivatie en welke doelen passen hierbij? Zitten jouw hoofd en hart op één lijn?

2. Voeding: een pure basis.

Het gaat om weten wát en waarom je eet. Gewoon met je gezonde verstand. Eten wat dichtbij de natuur staat, echt eten dus én lekker eten. Je leert je lijf voeden, wat je echt energie geeft. En wat je gewoon in de supermarkt mag kopen. Het is heel logisch allemaal, echt waar. Je krijgt een voedingsadvies op maat waarmee je zelf leert variëren op een manier die bij jou past. Ook krijg je een aantal menu’s om te volgen of ter inspiratie. En natuurlijk heel veel lekkere recepten zonder pakjes en zakjes.

3. Mindset: bewustwording van de kracht van je gedachten.

Stel dat je slecht over jezelf denkt, zou daar iets positiefs uit voortkomen denk je? Nee hè…  Je eigen gedachten kunnen jouw verlangens flink dwarsbomen. Het is belangrijk om je bewust te worden van je gedachtenpatronen. Zo leer jij jouw triggers herkennen en kun je werken aan realistische en positieve gedachten die jou vooruit helpen.

4. Meer bewegen op een manier die bij jou past.

Voor een fit lijf en een fris hoofd. Op een manier waar jij je ook op lange termijn goed bij voelt en plezier aan beleeft. 

5. Ontspannen: een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

Je bewust zijn van je energiegevers en energievreters. Aandacht voor je slaappatroon en een gezonde ademhaling. Als jij in balans bent, heb je meer aandacht voor je voeding en energie om te bewegen.

Eenmaal aan de slag valt het mijn klanten in de meeste gevallen erg mee. Ik hoor heel vaak: ‘had ik dit maar veel eerder gedaan! Waarom wist ik dit niet eerder?’ Het afvallen gaat vaak heel goed. Ik vind het altijd zo mooi om gezien dat het werkt. Maar het is natuurlijk niet alleen maar een mooi verhaal dat het allemaal zo makkelijk is. Daarom ben ik ook graag realistisch, want natuurlijk horen hobbels op je weg er ook gewoon bij. En bij de één wat meer dan bij de ander. Je kunt je eetpatroon niet veranderen met één goed adviesgesprek, of  in één sessie jouw mindset veranderen. Het gaat niet om hoe snel, maar een manier vinden waar jij je goed bij voelt en waar je mee mee verder kunt. Het gaat om het aanleren van gezondere gewoonten het vinden van een goede balans: gedragsverandering.

  1. Bewustwording en inzicht krijgen
  2. Stap voor stap veranderen
  3. Volhouden en eigen maken

En omdat succes altijd gaat over de lange termijn, werk ik in mijn praktijk graag met lange trajecten. Het is belangrijk om deze keer de hobbels te nemen waar je anders zou zijn gestopt. Dit voelt goed, omdat je zo trouw blijft aan jezelf. En ondertussen kom je steeds een stukje dichter bij je einddoel. Stap voor stap. Realiseer je dat jij uniek bent en dat jouw te bewandelen pad dus ook uniek is en mag zijn!

Als jij je herkent in mijn verhaal en het heeel graag anders wilt, dan nodig ik je uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. In september heb ik ruimte om een aantal nieuwe trajecten te starten. Ontdek of je een klik met mij hebt en deze ontdekkingstocht met mij aandurft. Twijfel je nog? Dan kom je toch ook gewoon langs?

Lieve groet,

Tally

P.s. lees meer onder het kopje ‘gewicht & leefstijl’ en vergeet ook de ervaringen en geweldige resultaten van anderen niet!

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: