blog

Hoe (over)LEEF jij de feestdagen?

By december 21, 2018 No Comments

 

De feestdagen staan voor de meeste mensen in het teken van samen zijn met je dierbaren, even stilstaan, je dankbaarheid uiten. Er is lekker eten en we willen iedereen graag verwennen. Het zit binnen lekker knus, de kerstboom staat en we steken wat kaarsjes aan, terwijl het weer buiten guurder wordt. Onze goede voornemens stellen we meestal even uit tot in het nieuwe jaar.

Een aantal jaren geleden dacht ik net zo. Gezelligheid associeerde ik vooral met eten. Tijdens de decembermaand kon ik als liefhebber van lekker eten even helemaal los gaan. Van alles wilde ik proeven en proberen. Maar werd ik er blij van? Bommetje vol in ieder geval wel. Na de feestdagen kreeg ik dan vervolgens een beetje spijt, want dat lekkere eten dat waren dan misschien wel genietmomentjes.. daarna zat ik toch wat minder lekker in mijn vel. En dat januari weer verschijnt is onvermijdelijk. Dan moest het roer weer om. 2 januari wel te verstaan, want de laatste oliebollen moesten eerst wel even opgepeuzeld worden. En daarna begon ik weer: zo weinig mogelijk eten, zo mager mogelijk eten. En dat hield ik het nooit lang vol…

Nu is dat anders.. Dat komt doordat ik anders eet: ik geniet van puur gezond eten. En ik kan het ook best gezellig hebben zonder dat eten daar een hoofdrol in speelt. Ik hoef niet helemaal los te gaan, in de veronderstelling dat ik het straks een hele lange periode niet meer mag hebben (van mezelf uiteraard), omdat ik wil afvallen of gezonder wil gaan eten.

En toch hou ik nog net zoveel van lekker eten als toen. Ik ontzeg mijzelf niks hoor. Dus heb ik ook niet de behoefte dat ik het allemaal móet proeven. Ik kan er later immers gewoon weer een keer voor kiezen? Verwennerij kan ook een gerecht zijn met bijzondere groenten of fruit, met een goed stuk vlees of vis, of veel aandacht besteden aan een extra bijzonder nagerecht. En dat maak ik dan met liefde. Liever een paar kwalitatief goede en superlekkere gerechten, dan veel bewerkt en van hetzelfde eten. Scheelt ook nog eens kerststress!

Hoe ga jij er mee om? Wat betekent eten voor jou? Koppel jij gezelligheid aan eten? Bepaal jij zelf wat jij eet? Of laat jij je leiden door wat er op tafel staat en wat anderen vinden dat ‘hoort’?

Deze tips kunnen je helpen:

  • Hou het eenvoudig: kies voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Kortom: maak keuzes. Kies wat je het aller, allerlekkerste vindt en bereid dit met liefde!
  • Wees creatief met groenten en fruit en maak daarmee een paar lekkere of bijzondere gerechten. En dan bedoel ik geen broccoli-kerstboom natuurlijk 😉
  • Geniet écht van wat je eet.  Kijk hoe het er uit ziet, ruik, proef, voel de textuur in je mond. Als je bewuster eet worden je behoeften beter bevredigd en ben je sneller verzadigd.
  • Het kan soms heel simpel zijn: eet van een kleiner bord. Het is uit onderzoek gebleken dat mensen minder eten als ze van een kleiner bord eten.
  • Laat je niet verleiden door je omgeving. Leer nee zeggen: jij bepaald wat er bij jou naar binnen gaat! En als je dit lastig vindt, is dit een perfect moment voor oefenmomentjes!
  • Las regelmatig een eetpauze in en sluit je eetdag af. Neem een kop thee of poets je tanden.
  • Ga lekker naar buiten! Geniet van de frisse lucht en maak alleen of gezellig samen een wandeling in de natuur.
  • En last but not least: sta stil bij al die kleine dingen, die nu misschien heel vanzelfsprekend lijken, maar eigenlijk heel bijzonder zijn en jouw leven écht glans geven!

Heb je goede voornemens op het gebied van beter voor jezelf zorgen, gezonder eten, afvallen, meer bewegen en minder stress? Onthoud dit: een gezonde leefstijl is niet even keihard je best doen, maar een leven lang relaxed je best doen.

Ik wens jou mooie feestdagen toe. Geniet van het samenzijn met je dierbaren en van (h)eerlijk eten!

Lieve groet,

Tally

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: