Herken jij het gevoel dat je altijd krap zit in je tijd? Dat je zoveel moet van jezelf? En te kort schiet? Dat je dingen die je ook graag wilt doen, steeds maar weer op zij zet? Omdat je opgeslokt wordt door je leven, waarin je zoveel ballen in de lucht te houden hebt?

Ik zie je knikken. Er was een tijd dat het mij net zo verging.

MIJN BURN OUT

En ik kreeg een burn-out. Alleen wist ik dat niet meteen. Ik was chronisch vermoeid en kwam de dag niet meer door. Ik was onzeker, twijfelde aan alles en raakte mijn creativiteit kwijt. Ik had vage lichamelijk klachten, kon bijvoorbeeld niet lang achter een scherm zitten, want dan ging ik wazig zien. Mijn ogen vertelden mij letterlijk dat ik moest stoppen! Maar dat kwartje viel later pas.

De diagnose burn-out volgt meestal na het uitsluiten van andere diagnoses na onderzoek naar je lichamelijke klachten. Bovendien is er vaak sprake van een combinatie van privé en werkfactoren. Toch staat een burn-out nog steeds bekend als ‘overwerkt’ zijn. Onterecht en daardoor niet altijd goed herkend.

Een lange weg volgde waarin ik heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam en goed voor mezelf te zorgen. Mijn werkschema ging op de schop. Ik zocht en kreeg op verschillende manieren hulp. Na verloop van tijd herstelde ik fysiek en gelukkig ligt mijn leesbril inmiddels alweer jaren op een plank. Ik ontdekte langzaam maar zeker welke richting ik op wilde met mijn leven. En ik ging stappen zetten. Al met al heeft het wel jaren geduurd voordat ik weer echt grip had op mijn balans. Jammer genoeg heb ik – mede door het ontbreken van een duidelijk diagnose -niet direct de juiste hulp gehad. Dit had mijn zoektocht en herstel waarschijnlijk kunnen versnellen.

VROUWEN VAN NU                                                                                                              

Vrouwen hebben in het leven van tegenwoordig veel meer rollen dan vroeger. Zonder dat je het in de gaten hebt zit je in de ratrace van je eigen leven en leef je op de automatische piloot. Dit is wat er gebeurd:

  1. Je zorgt goed voor de ander
  2. Je wilt (moet) veel
  3. Je wilt dat (te) goed doen
  4. Je leeft naar verwachtingen van anderen.

GEVOLGEN

1. Je ervaart onrust en stress. Het voelt alsof je geleefd wordt. Je raakt overprikkelt en geniet niet écht meer.
2. Je zorgt niet goed voor jezelf. Je wilt wel graag, maar het lukt je niet om de juiste keuzes te blijven maken. Gevolg is dat je kiest voor gemak, de keuze valt op ‘comfort-food’ en tijd voor jezelf en tijd voor beweging schiet er vaak bij in.
3. Fysieke en emotionele klachten en een verstoorde hormoonhuishouding liggen op de loer. Met vermoeidheid, concentratieproblemen, overgewicht, een gejaagd gevoel, en onzekerheid als mogelijke signalen. En dit zijn er maar een paar, de lijst is veel langer! Misschien ervaar je nu al vage gezondheidsklachten. Een verkoudheid die maar niet over gaat. Hoofdpijn, rugklachten, wazig zien, tintelingen in je handen en voeten, hyperventilatie?

BALANCEREN                                                                                                                                      

Je bent voortdurend aan het balanceren. Er hoeft maar een extra stressfactor bij te komen en je mist de veerkracht om hiermee te dealen. En dat komt heus een keer, want dat hoort gewoon bij het leven.

Je zorgt steeds minder goed voor jezelf. Je geniet steeds minder. Steeds vaker heb je het gevoel dat het je te veel is. In het ergste geval krijg je het gewoon niet meer voor elkaar. Je zit vast in een vicieuze cirkel. Je twijfelt of je je leven wel de juiste richting hebt gegeven. Je hebt keuzes gemaakt vanuit je hoofd en bent je hart een beetje vergeten. Je voelt je steeds verder verwijderd van jezelf. Luister naar je lichaam, het heeft je iets te vertellen!

TIJD VOOR VERANDERING

1. Goede zorg voor de ander start altijd bij jezelf! Voed je lichaam goed, neem tijd voor jezelf, doe dingen die je energie geven en kom in beweging
2. Van binnen naar buiten leven: wordt je bewust van jouw waarden en ontdek wat je écht wilt
3. Baseer hier je keuzes op en leer wat vaker nee leren zeggen
4. Kijk met een milde blik naar jezelf. Want goed genoeg, dat is perfect! En van je fouten mag je leren.

LAAT WAT BALLEN VALLEN

Als je je leven laat leiden door andermans verwachtingen, geeft dat op den duur onrust. Als je je leven vanuit je eigen behoeftes en verlangens richting geeft, voel jij je tevreden. Het is makkelijker om goed voor jezelf te zorgen en prioriteiten te stellen. Daarnaast maakt het je bewust van wat je echt waardevol vindt en waar je blij van wordt.

Uiteindelijk heeft de burn-out mij veel positiefs gebracht. Door het proces dat volgde heb ik geleerd om om goed voor mijzelf te zorgen, herken ik wanneer mijn lichaam ‘ho’ zegt en doe ik wat ik het allerliefste doe! Met de trajecten ‘Lekker Vitaal’ en ‘Liever in Balans’ help ik nu zelf vrouwen (en mannen) om goed voor zichzelf te leren zorgen en weer terugkomen bij hun kern. Hoe eerder hoe beter! Heb je echt te maken met overspannenheid en burn-out, dan is een gefaseerde aanpak nodig waarin acceptatie en herstel eerst centraal staan.

Herkenbaar? Zet de stap en laat mij je helpen zelf weer regisseur van jouw leven te worden. Je bent altijd vrijblijvend welkom om je verhaal te komen doen.

Warme groet,
Tally

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: