De vakantietijd zit erop, we zijn weer lekker aan de slag en het ritme doet ons vaak goed. Grote kans dat je weer vol goede moed begint met goede voornemens, want de vorige keer is het je weer niet gelukt om ze eigen te maken…

En ik moet eerlijk toegeven: bij mij gaat het ook niet altijd vanzelf. 

Neem bijvoorbeeld intensief bewegen: ik ga dan ’t liefste een stuk joggen. Maar dan zit ik net even lekker op de bank. Of er staat er nog zoveel op mijn to-do-lijstje. Of ik ben ik een beetje moe.. Maar ik weet óók dat niemand fitter is geworden van op de bank blijven hangen..

Drukte en gemak

Dat goed voor jezelf zorgen best lastig kan zijn blijkt wel… Want we zitten teveel, eten te weinig groente en fruit, hebben massaal last van stress en de helft van de Nederlanders is te zwaar. 

We leven in een maatschappij waarin we veel op ons bordje krijgen en gemak bijna als noodzaak voelt om alle ballen omhoog te kunnen houden. Hoe doorbreek je nou die vicieuze cirkel? 

Deze 5 stappen helpen je om succesvol te veranderen: 

1: MOTIVATIE. Waarom wil je veranderen?

Laat ik beginnen met het feit dat ongezond of ongewenst gedrag iets oplevert. Veranderen betekent dus ook iets verliezen, en dat roept weerstand op. Denk er maar eens over na, herken je dat? 

Aan verandering gaat een periode vooraf waarin je overdenkt, je bewuster wordt en je verdiept voordat je er echt klaar voor bent om je oude patronen los te laten.

Het lastige is ook dat je soms niet meer weet hoe de gewenste verandering zal voelen, simpelweg omdat je gewend bent geraakt aan de situatie van nu. Ook al voelt die niet helemaal goed. 

Daarom is het belangrijk om voor jezelf te bedenken wat de VOORDELEN zijn van veranderen. 

Nu weet je dat verandering je iets gaat brengen en heb je de wens om dat te ervaren. De WIL is er. 

Stap 2: Stel jezelf een doel die bij je past. 

Je denkt na over wat je wilt bereiken en stelt jezelf een doel. 

Maar vraag jezelf wel af: zie je het jezelf ook echt doen? En kun je dit over een jaar nog steeds op deze manier? Wil je dit voor jezelf, of voor een ander?

Want: als je niet gelooft dat je de doelen KUNT halen, of als ze niet bij je passen, dan ga je ook geen acties uitvoeren richting je doel.

Soms hapert het hier ergens. Leg je de lat te hoog? Focus je vooral op wat niet goed gaat of in het verleden niet is gelukt? Of heb je last van gedachten die je zelfvertrouwen vooral ondermijnen? Als dat zo is, probeer dit dan eerst helder te krijgen.

Stap 3. Focus op gezonde gewoonten

Veranderen doe je door ongezonde gewoonten en patronen te veranderen in het gewenste, gezonde gedrag. Hoe dichter dit ligt bij wat je nu al doet, hoe makkelijker veranderen gaat. Want als je denkt dat je alles op wilskracht kunt doen, dan heb je het mis. We hebben nou eenmaal minder wilskracht dat je graag van jezelf zou willen zien. Dus moet je slim zijn. Teveel tegelijkertijd willen veranderen gaat niet.

Dus knip je doel op in kleinere, haalbare stappen. Focus op een paar stappen, tot je merkt dat je dit eigen hebt gemaakt. Je ervaart  vanzelf wat je aan kunt.

Stap 4: Je geeft je wens AANDACHT en PRIORITEIT

Veranderen gaat niet zonder het aandacht en tijd te geven. Je moet het écht graag willen. Soms moet je er iets anders even voor laten. Sta regelmatig even stil: 

  • wat is gelukt?
  • wat vind je lastig en wat leert dit jou? 
  • waarom wil je dit ook alweer graag?
  • pak vervolgens de draad steeds weer op
  • totdat je er niet meer over hoeft na te denken en het als het ware als vanzelf gaat.

Om zover te komen mag je jezelf wel eens even streng toespreken en een figuurlijke schop onder de kont geven, maar vergeet vooral ook niet om je successen te vieren! Doordat die kleine stapjes jou lukken, voel jij je goed en groeit je zelfvertrouwen. Je kunt het!

Stap 5. COMMITMENT: levenslang lekker in je vel willen zitten

Nu komt de grootste uitdaging: het vasthouden van jouw nieuwe gedrag.

Op dit punt heb je inmiddels ervaren hoe goed het voelt om goed voor jezelf te zorgen: het levert je veel op. En waarschijnlijk heb je er zelfs lol in gekregen.

Dat is ook de reden dat ik toch graag regelmatig mijn hardloopschoenen aantrek. En natuurlijk moet ik mezelf soms die figuurlijke schop onder de kont geven, smoesjes opzij en gaan! Want ik weet hoe ik me voel als ik zo’n 5 à 10 minuutjes onderweg ben. Dan is het alsof mijn lijf vanzelf doorloopt, zit ik in een flow. Het maakt mijn hoofd leeg en tegelijkertijd ontstaan nieuwe ideeën. Ik vind het heerlijk. Ik voel me fitter en blijf makkelijker op gewicht. Als ik het niet doe, zit ik minder lekker in mijn vel. Het levert me dus veel op en daar doe ik het voor!

Dit is het geheim: de motivatie om te blijven doen waar jij je goed bij voelt!

Toch is het belangrijk om een langere periode scherp te blijven, want het duurt een tijdje voordat je nieuwe gewoonten je eigen hebt gemaakt: van een aantal maanden tot soms wel een jaar of langer. Als je op een gegeven moment lekker op vakantie bent geweest,  hebt weten om te gaan met veranderingen in je leven, perioden van stress hebt doorstaan en je weet steeds weer trouw te blijven aan je gezonde leefstijl: dan is je missie geslaagd. Het helpt als de mensen om je heen je steunen en om af en toe naar een coach te (blijven) gaan: blijf het delen! 

Vitaal leven is bewust leven

Het is een doorlopend proces. Je leven verandert voortdurend en je blijft je ontwikkelen. En daarom is het succes op lange termijn dat je jezelf steeds weer verbind met datgene waar jij behoefte aan hebt, waar jij je goed bij voelt en wat voor jou werkt. Alleen dan blijf je DOEN en trouw aan jezelf!

Zoals je merkt is veranderen niet altijd zo simpel als het lijkt, misschien geen wonder dat het jou alleen misschien nog niet is gelukt. Maar ik ben er van overtuigd dat iedereen het kan. Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen bij het stap voor stap verbeteren van je leefstijl en het bereiken van jouw doelen? Mail mij dan voor het maken van een afspraak naar info@vitally.nl.

Blijf niet dromen, maar zet een stap! 

Liefs Tally

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: