Sta jij er wel eens bij stil waarom je eet?
En eet jij wel eens stiekem?
Stel jij jezelf wel eens de vraag: ‘WAAROM EET IK EIGENLIJK?’
Leren luisteren naar je lichaam is misschien wel de essentie van een gezonde leefstijl en een gezond gewicht.

Stiekem eten doen we denk ik allemaal wel eens. Dat extra koekje, de restjes uit de pannen eten of als je alleen bent een te groot blok chocola, wat stukjes kaas of een halve zak chips leegsnaaien. Dat ongemerkt, ergens op een grens van bewust en onbewust, eten terwijl je eigenlijk geen trek hebt. Ik denk dat veel mensen dit wel herkennen.

Eet jij omdat je trek hebt en je lichaam energie nodig heeft?
Of omdat het 10 uur is en jij altijd om 10 uur iets eet? Eet jij omdat je zo’n zin hebt in iets? Omdat je je gefrustreerd of verdrietig voelt? Of omdat je moe bent?

Er zijn allerlei redenen waarom we eten. Bijvoorbeeld op basis van de klok, of vanuit onrust of troost, vermoeidheid, een zwakke concentratie, emoties.. of een andere reden waarom jij je niet helemaal comfortabel voelt. Of je wordt verleid door je omgeving: ooghonger. Je krijgt iets lekkers aangeboden, je gaat met een lege maag naar de supermarkt of je eet uit gezellligheid. Helaas gaat het dan vaak om suikerrijke voeding en sterk bewerkte voeding. En de bijwerking van deze voeding is dat je geneigd bent er nog meer van te eten..

Er is dus een verschil tussen ‘buikhonger’ en ‘hoofdhonger’.
Buikhonger kennen veel mensen hier in Nederland niet eens echt. We zijn een beetje verleerd om te luisteren naar de behoeften van ons lichaam.
Ondertussen liggen er altijd verleidingen op de loer. In ons drukke leven gebeurd het dan ook zomaar dat je gaat eten om andere redenen.
Als dat af en toe eens gebeurd, maar je zit lekker in je vel en hebt een gezond gewicht is dat niet zo erg natuurlijk. Maar als je niet lekker in je vel zit en niet zo goed voor jezelf zorgt,  jij je onrust voortdurend ‘dempt’ door het eten van dingen die niet goed voor je zijn, is het goed om hier bij stil te staan. Want ja, het al die eetmomentjes zijn slechts hele korte feestjes in je mond. Het geeft maar heel kort rust, waarna een langere onrust volgt.. het helpt je geen stap verder. Dit mechanisme is vaak ook van toepassing op teveel drinken en roken.

Om jouw patronen te leren doorbreken is het belangrijk dat jij je soorten ‘honger’ leert herkennen. Dit is een proces dat wel een tijdje kan duren. Het is een kunst om te leren herkennen welke behoefte onder je ‘eetbehoefte’ schuilt. De volgende stap is om met je echte behoefte aan de slag te gaan.

Een voorbeeld: toen ik een burnout had, at ik bijvoorbeeld vaak uit vermoeidheid. Als je moe bent, vraagt je lichaam namelijk om energie. En de snelste energie is natuurlijk suiker.. Die suiker maakte mij alleen maar vermoeider. De werkelijke behoefte die er onder lag, was natuurlijk meer rust én activiteiten die mij weer zouden opladen. Zo kon ik die vicieuze cirkel doorbreken.

En ook als je wilt afvallen, gaat dat over meer dan voeding en bewegen alleen. Als vitaliteitscoach werk ik vanuit de visie dat het één altijd invloed heeft op het ander. De thema’s uit Vitally’s vitaliteitscirkel zijn hierbij leidend: voeding, opladen/ontspannen, je mindset (denken), bewegen en van binnenuit leven (voelen, dichtbij jezelf blijven, zingeving)

Stel je bent steeds zo moe, dan is het best lastig om in beweging te komen en dan grijp je gauw naar gemak. Of je bent voortdurend bezig om te voldoen aan verwachtingen van anderen. Dit geeft je onrust en kost veel energie. Je ‘dempt’ dit door het eten van koekjes. Wat nodig is, is dat je leert om dichterbij jezelf te blijven en assertiever te worden. Zo zie je dat het één invloed heeft op het ander.

Dit is niets om je voor te schamen, het is heel menselijk. In mijn praktijk dagelijkse kost. Het is voor mij gesneden koek om jou te helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Zo ervaar je weer innerlijke rust en kom je  in balans. Samen kunnen we er wel chocola van maken. Maar dan niet om op te eten 🙂

Loop jij ook vast en zou je het graag anders willen? Je bent van harte welkom bij mij in de praktijk.

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: