Thuiswerken, binnenblijven, stress, de sportschool is dicht en de koektrommel is binnen handbereik… Corona kan een grote uitdaging zijn voor je gezondheid en je gewicht. Maar het is óók een grote kans. Een kans om juist nu nieuwe gewoontes aan te leren, gezonder te eten, af te vallen en je weerstand op een natuurlijke manier te ondersteunen.

Zorg goed voor jezelf

Het lijkt misschien een luxeprobleem om nu met je gewicht bezig te zijn, terwijl er van alles aan de hand is in de wereld. Aan de andere kant maak je je misschien een beetje zorgen, omdat het je niet altijd lukt om zo goed voor jezelf te zorgen als je zou willen en omdat je die kilo’s teveel er maar niet af krijgt.

Juist nu is er ruimte om vaste gewoontes los te laten en om nieuwe gewoontes aan te leren. Je bent niet de enige: veel mensen grijpen deze periode aan om vaker zelf te koken, elke dag een ommetje te maken, online te sporten of op tijd naar bed te gaan. Juist in tijden van verhoogde stress is het zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. 

Maar waar begin je mee? Ik geef je 5 tips:

1. Kook zelf

Zelf koken: daar heb je nu misschien meer tijd voor. Zorg voor drie goede maaltijden per dag. Dan heb je minder kans op snoepen en snaaien tussendoor. Denk bij ontbijten bijvoorbeeld aan yoghurt met granola en fruit, brood met een gebakken ei of een kom havermoutpap met fruit. En bij de lunch aan een goed gevulde salade of een kom soep met brood. Eet ’s avonds een zelf bereide warme maaltijd, met lekker veel groenten.

2. Zet 10.000 stappen per dag

Dagelijks een frisse neus halen is heel gezond. Installeer een stappenteller op je telefoon en probeer minstens 10.000 stappen per dag te zetten. Dat komt neer op ongeveer 75 minuten wandelen. Of thuis bewegen, want dat kan natuurlijk ook! Het huishouden, traplopen, in de tuin werken of even dansen op je favoriete muziek. 

3. Ga naar buiten

De zon is nu je vriend. De UV-stralen van de zon zorgen ervoor dat de huid vitamine D aanmaakt, een belangrijk vitamine voor onze weerstand. Zorg dat de zon ook bij je huid kan komen: laat minimaal je handen en hoofd onbedekt, maar voorkom uiteraard dat je verbrandt. 

4. Slaap voldoende

Genoeg slapen is ook erg belangrijk voor de weerstand en een goede werking van het immuunsysteem. Het helpt je lichaam herstellen en verlaagt de stress. Bovendien zorgt voldoende slaap ervoor dat je de volgende dag minder gaat snoepen. Kort slapen verstoort namelijk de aanmaak van hormonen die je honger- en verzadigingsgevoel regelen.

5. Ga niet een streng dieet volgen

Misschien maak je je zorgen over je gewicht en de gevolgen van het corona-virus. Het is geen goed idee om nu een streng dieet te gaan volgen. Dat ondermijnt je weerstand. Het is wél een goed idee om nu aan je gewicht te werken, maar dan op een gezonde, ontspannen manier. 

Start nu met het Fit & Slank zomerpakket

 

Misschien heb je ontdekt dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Ik help je graag jouw vicieuze cirkel te doorbreken met het Fit & Slank zomerpakket. Zo kun je op een ontspannen en gezonde manier werken aan je gezondheid. Plezier staat voorop: zo zorg je er immers voor dat je niet terug wílt naar je oude gewoonten.

Ik coach jou aan de hand van de vitaliteitscirkel en het handboek Het totaalrecept. De voedingsadviezen zijn gebaseerd op de Puur Gezond methode, volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad.

We starten met een voedingsanalyse en het voedingsadvies gericht op een gezonde basisvoeding. In de vervolgconsulten staan thema’s als: ‘kies de goede koolhydraten’,  een goed begin van de dag, meer groenten/plantaardig eten, koken zonder pakjes en zakjes, bewegen/ontspannen en keuzes maken voor jezelf centraal.

Het Fit & Slank zomerpakket bestaat uit:

 

  • Een kennismakings/intakegesprek
  • Een voedingsanalyse en een adviesgesprek van 60 minuten
  • Vier vervolgconsulten van 30-45 minuten
  • Je ontvangt het handboek ‘Het totaalrecept’ met veel informatie over thema’s als voeding, je mindset, bewegen, ontspannen, slaap & ademhaling en keuzes maken voor jezelf. Inclusief heerlijke basisrecepten voor het koken zonder pakjes en zakjes.
  • Een voedingsadvies op maat met je basisvoeding, drie voorbeeldmenu’s en een keuzeschema.
  • Het Puur Gezond lente-menu.
  • Een jaar lang de wekelijkse motivatiemail met een tip en een recept.
  • De consulten vinden plaats in de praktijk of naar wens/zonodig via (beeld)bellen

Nog meer informatie lezen? Lees hieronder meer over de methode ‘Het totaalrecept’ en op de pagina: ‘gewicht & vitaliteit’ 

Kosten en mogelijke vergoeding

 

Het pakket kost €275 euro. Naar keuze kun je het bedrag in 1 keer betalen of in drie termijnen van € 92,-  via automatische incasso.

Het traject duurt ongeveer 3 maanden. Natuurlijk kun je naar wens de begeleiding verlengen na deze 3 maanden.

Misschien heb je recht op een vergoeding uit de zorgverzekering: check hier.

AFSPRAAK MAKEN

Het totaalrecept

 

In de praktijk werk ik met de methode ‘Het Totaalrecept. Dit is een handboek over vitaal leven waarmee je door van 12 thema’s stap voor stap werkt aan jouw vitale leefstijl. Het handboek is ontstaan op basis van mijn eigen ervaringen, de opleidingen die ik heb gevolgd en uiteindelijk de ervaringen uit mijn praktijk.

Het gaat over goed voor jezelf zorgen, over balans, positieve zelfwaardering en betekenisvol leven. Én het geeft je waarschijnlijk een andere kijk op afvallen dan je gewend bent.

Dit handboek is een combinatie van kennis en oefeningen die jou inzicht gaan geven in je eigen situatie en daarmee ook een echt doe-boek. Dat is belangrijk: want daar ontstaat de bewustwording waardoor jij ontdekt hoe je het anders wilt voor jezelf en in beweging komt. 

Dit boek gaat niet over het perfecte plaatje, maar over jouw eigen invloed om je fysieke, mentale en sociale gezondheid te versterken en vooral: hoe je dit aanpakt op een manier die bij jóu past en waar jíj je goed bij voelt. 

Inhoud van het handboek:

Deel 1

  • De regie terug 
  • De paradox van onze samenleving
  • Uit de vicieuze cirkel naar gezonde gewoonten
  • Accepteer en waardeer jezelf

Deel 2: het stappenplan

  1. Jouw waarom: van motivatie naar verandering 
  2. Kies de goede koolhydraten
  3. Laad jezelf op 
  4. Begin je dag vitaal 
  5. Beweeg en leef actief
  6. Word verzot op plantaardig
  7. Ken je gedachten en focus op wat wél 
  8. Kook puur & lekker
  9. Weet waarom je eet 
  10. Voed je darmen  
  11. Geef je leven zin
  12. Sta af en toe stil

Deel 3: voeding

  • Mijn vier basisprincipes voor gezond eten
  • De Puur Gezond Piramide
  • Het voedingsadvies
  • De 75 lekkerste recepten zonder pakjes en zakjes voor je ontbijt, lunch, tussendoor en de warme hap.